Ełk: Autorzy najlepszych prac nagrodzeni

Konkurs na najlepszą pracę dyplomową związanej z miastem Ełk odbył się po raz siedemnasty. W tegorocznej edycji prezydent Ełku przyznał 2 nagrody i 3 wyróżnienia. Uroczystość wręczenia odbyła się w poniedziałek, 16 grudnia, w Urzędzie Miasta Ełku. Celem konkursu jest promowanie wiedzy o Ełku, zachęcanie autorów do prezentowania swoich osiągnięć oraz inspiracja do podejmowania innowacyjnych badań naukowych związanych z naszym miastem. Prezydent Ełku corocznie zaprasza autorów prac licencjackich, magisterskich, inżynierskich, doktorskich oraz słuchaczy studiów podyplomowych do udziału w konkursie. W tym roku do konkursu zgłoszono 10 prac, które zostały ocenione przez kapitułę składającą się z następujących osób: Przedstawiciele uczelni wyższych to: dr Karol Kowalewski z Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Filii w Ełku; dr Jacek Mrozek z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Wydziału Studiów Technicznych i Społecznych w Ełku; ks. dr Marcin Sieńkowski z Wyższego Seminarium Duchownego w Ełku; oraz dr Agnieszka Danielewicz z Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Kolegium Nauk Stosowanych w Ełku. Osoby reprezentujące Prezydenta Miasta Ełku to: dr Marcin Radziłowicz – Sekretarz Miasta Ełku, mgr inż. Marta Herbszt – Naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami, oraz mgr inż. Cezary Winkler – Naczelnik Wydziału Mienia Komunalnego. Po przyjęciu rekomendacji Kapituły, prezydent Ełku przyznał dwie nagrody: w kategorii prac magisterskich nagrodę otrzymała praca „Przestrzeń integracji społecznej” autorstwa Aleksandry Chrzęst z Politechniki Białostockiej, a w kategorii prac licencjackich nagrodę otrzymała praca „Planowanie i gospodarowanie czasem nauki przez uczniów szkół ełckich” autorstwa Zuzanny Gabrieli Olszewskiej, również z Politechniki Białostockiej. Trzy prace magisterskie i licencjackie zostały wyróżnione: • „Muzeum Wody w Ełku” autorstwa Anny Jałbrzykowskiej (Politechnika Białostocka) • „Analiza zanieczyszczeń makroplastikiem wybranego zbiornika wodnego i jego nabrzeża” autorstwa Pawła Murawskiego (Politechnika Białostocka) • „Zjawiska przemocy w Internecie w ocenie młodzieży z miasta Ełk” autorstwa Anny Cieśli (Uniwersytet Warmińsko – Mazurski w Olsztynie) Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Więcej

MI: Pierwszy rok za naMI. Podsumowanie działań Ministerstwa Infrastruktury (komunikat)

29 wybitnych makroekonomistów wzięło udział w ankiecie Europejskiego Kongresu Finansowego (EKF) i wyraziło umiarkowany optymizm co do sytuacji gospodarczej i finansowej kraju. Bezrobocie osiągnęło rekordowo niski poziom, a inflacja spada, jednak istnieją obawy związane z niepewną sytuacją geopolityczną oraz ryzykiem utraty konkurencyjności polskiej gospodarki. Ministerstwo Infrastruktury ogłasza, że w ciągu ostatniego roku udało się skonsolidować nadzór nad spółkami transportowymi, odblokować środki z Krajowego Planu Odbudowy oraz przyznać rekordowy budżet na inwestycje drogowe i kolejowe. Dodatkowo, zrealizowano strategiczne projekty, takie jak Centralny Port Komunikacyjny. Te działania to tylko część osiągnięć Ministerstwa Infrastruktury, które mają na celu poprawę infrastruktury transportowej w kraju. Unifikacja systemu transportowego W ciągu pierwszego roku działalności Ministerstwa Infrastruktury pod kierownictwem ministra Dariusza Klimczaka zrealizowano intensywne działania mające na celu integrację sektora transportowego. Kluczowym krokiem było przeniesienie nadzoru nad wszystkimi spółkami kolejowymi, a także Polską Grupą Lotniczą, w tym PLL LOT pod Ministerstwo Infrastruktury, co umożliwia lepszą koordynację polityki transportowej i usprawni realizację projektu CPK. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia rekordowy budżet inwestycyjny na rok 2025, aby zrealizować ambitne plany rozwoju infrastruktury. Wydatki na drogi i kolej wzrosną do 16,5 mld zł, co stanowi wzrost o 3,6 mld zł w porównaniu z rokiem 2024. Dodatkowo, na utrzymanie dróg krajowych przewidziano 6,5 mld zł, co oznacza wzrost o 1 mld zł w porównaniu z obecnym rokiem. Na inwestycje w gospodarkę morską na przyszły rok przeznaczono ponad 2 mld zł. W planach znajduje się budowa infrastruktury portu kontenerowego w Świnoujściu, prace nad budową falochronu w Gdańsku dla terminala FSRU oraz rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Elblągu. Zrealizowanie inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) Nowa administracja rządowa osiągnęła sukces w pozyskaniu środków unijnych z KPO na projekty związane z infrastrukturą i transportem. Dzięki przyznaniu 18 mld zł na rozwój infrastruktury kolejowej, podpisano umowy na modernizację ponad 500 km linii kolejowych oraz wsparcie zakupu ponad 70 pociągów dla połączeń regionalnych. Dodatkowo PKP Intercity otrzyma ponad 2 mld zł na zakup 56 nowoczesnych lokomotyw i modernizację 248 wagonów. Środki zostały również odblokowane na inwestycje drogowe, umożliwiając m.in. budowę obwodnic na drogach krajowych za 2 mld zł, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez doświetlenie przejść dla pieszych oraz budowę chodników. Dzięki środkom z KPO oddano do użytku niemal 20 km obwodnic, a w ponad 250 miejscach poprawiono bezpieczeństwo. Ponadto, na rozwój infrastruktury drogowej zabezpieczono 18 mld zł w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko. Trwa również budowa terminalu instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w Porcie Gdańsk w ramach KPO. Inwestycje w infrastrukturę drogową i poprawę bezpieczeństwa ruchu W ubiegłym roku rozpisano 21 przetargów na budowę 179 km nowych dróg o wartości 8,3 mld zł oraz podpisano 39 umów na budowę prawie 490 km dróg za 24,7 mld zł. W bieżącym roku oddano do użytku kolejne 100 km nowoczesnych dróg, zwiększając tym samym bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ministerstwo Infrastruktury wprowadza istotne zmiany w przepisach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, które obejmują możliwość uzyskania prawa jazdy przez młodzież od 17. roku życia oraz zaostrzenie sankcji dla kierowców łamiących przepisy, w tym ograniczenie redukcji punktów karnych i cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy. Modernizacja taboru kolejowego była jednym z głównych celów Ministerstwa Infrastruktury w 2024 roku. PKP Intercity podpisało kontrakty o wartości ponad 16,5 mld zł, w tym zakupiono 78 lokomotyw wielosystemowych oraz 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych od polskiego producenta NEWAG SA. Dodatkowo, zakupiono 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o prędkości do 160 km/h od PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki. W ramach modernizacji, wagony są również modernizowane w zakładach Cegielski, PESA Bydgoszcz, PESA Mińsk Mazowiecki oraz zakładzie naprawczym PKP Intercity Remtrak. Strategiczne inwestycje w tabor kolejowy były priorytetem Ministerstwa Infrastruktury w 2024 roku. PKP Intercity podpisało kontrakty o wartości ponad 16,5 mld zł, w tym zakupiono 78 lokomotyw wielosystemowych oraz 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych od polskiego producenta NEWAG SA. Dodatkowo, zakupiono 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o prędkości do 160 km/h od PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki. W ramach modernizacji, wagony są również modernizowane w zakładach Cegielski, PESA Bydgoszcz, PESA Mińsk Mazowiecki oraz zakładzie naprawczym PKP Intercity Remtrak. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak postuluje, aby poprawić efektywność kolei poprzez twardą analizę, która przyczyni się do usprawnienia przewozów, obsługi pasażerów oraz przyszłych inwestycji. Budowa tunelu średnicowego w Łodzi została wznowiona, dzięki stabilnemu finansowaniu inwestycji i jasno określonej harmonogramowi prac. Mniejsza tarcza TBM Faustyna zakończyła drążenie czwartego tunelu jednotorowego między Kozinami a Kaliską, wyprzedzając harmonogram o blisko 2 miesiące. Natomiast większa tarcza TBM Katarzyna kontynuuje drążenie tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej, co pozwala prowadzić prace zgodnie z założonym planem. Postępy i plany dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego Realizacja kluczowego projektu infrastrukturalnego CPK jest już oparta na konkretnych liczbach. Spółka podpisała kilkadziesiąt umów na łączną kwotę ok. 650 mln zł, dotyczących m.in. usług inżynieryjnych i budowy linii kolejowych. Projekt budowlany nowego lotniska oraz dworca kolejowego został również przyjęty. Decyzja lokalizacyjna dla lotniska CPK ma zostać wydana w najbliższych tygodniach, a jego budowa rozpocznie się w 2026 r., a otwarcie terminala lotniczego planowane jest na 2032 r. „Jesteśmy teraz w historycznym momencie, ponieważ wszystkie kluczowe podmioty w lotnictwie cywilnym znajdują się pod jednym resortem. To ogromny sukces i warunek konieczny, aby projekt CPK przebiegał bez przeszkód” – powiedział Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. Rozwój gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej W zeszłym roku Ministerstwo Infrastruktury kontynuowało realizację kluczowego projektu – budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby w pełni wykorzystać potencjał inwestycji i zapewnić rozwój elbląskiego portu, postanowiono rozszerzyć zakres prac o pogłębienie końcowego odcinka toru wodnego. Dzięki porozumieniu z samorządem Elbląga, możliwe jest rozpoczęcie prac związanych z pogłębieniem ostatnich 900 m toru wodnego prowadzącego bezpośrednio do portu, na realizację tego zadania przeznaczono 33 mln zł. Aby rozwijać polskie porty morskie, konieczne jest zwiększenie potencjału przeładunkowego zbóż. W Gdańsku planowana jest budowa 9 nowych magazynów zbożowych, co pozwoli zwiększyć pięciokrotnie pojemność magazynową do 152 tys. ton rocznie. Ta inwestycja umocni pozycję Polski na rynku eksportu zbóż i zapewni państwu większą kontrolę nad strategicznymi zasobami. Przyśpieszono prace nad budową Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, który ma być ukończony w 2028 r. Obecnie trwają prace przygotowawcze, a także

Więcej

Figurki Blokees z kolekcji objętych ochroną własności intelektualnej zachwycają fanów podczas 2024 Singapore Comic Con

Otwarta stacja tankowania wodoru w Poznaniu, nowoczesna instalacja kogeneracyjna w Bydgoszczy oraz planowana infrastruktura H2 na warszawskim lotnisku to kolejne inwestycje ORLEN, które mają na celu zwiększenie przyjazności dla środowiska transportu. Dyrektor departamentu paliw alternatywnych w ORLEN podkreśla, że głównym celem jest redukcja emisji dwutlenku węgla, a wybór odpowiednich technologii to zadanie dla inżynierów oraz biznesu. SGCC 2024 odbywające się w dniach 7-8 grudnia to miejsce, gdzie firma Blokees zaprezentowała swoją nową kolekcję z motywem Ulicy Sezamkowej oraz imponującą gamę figurek. Podczas SGCC można zobaczyć imponującą serię figurek, które są chronione prawem własności intelektualnej, w tym takie kolekcje jak Marvel’s Infinity Saga, Marvel’s Spidey and His Amazing Friends, TRANSFORMERS, Hatsune Miku, Saint Seiya, Ultraman, Naruto, Hero Infinity, Magic Blocks i Yeloli, oferowane przez Blokees. Blokees prezentuje serię tworzonych na całym świecie prac BFC (Blokees Figures Creator), które oferują odwiedzającym unikalny wgląd w kreatywne projekty. Stoisko Blokees podczas SGCC jest główną atrakcją wydarzenia, prezentując innowacyjne projekty, które przybliżają fanom skrupulatnie budowany świat figurek. Odwiedzający mogą zobaczyć scenki i elementy z różnych klasycznych kolekcji objętych ochroną własności intelektualnej, takich jak: Ulica Sezamkowa, Marvel’s Infinity Saga i Ultraman, wyruszając w magiczną podróż przez wielokulturowy wszechświat. Na naszym stoisku warto zwrócić uwagę na debiutującą kolekcję Blokees Figures-Sesame Street preCOOL. Zachęcamy do zainteresowania się kolekcją „Blokees Figures-Sesame Street preCOOL”, która została stworzona z okazji 55. rocznicy Ulicy Sezamkowej. Firma Blokees wprowadziła cztery nowe produkty z kultowymi postaciami: Elmo, Ciasteczkowym Potworem, Wielkim Ptakiem i Abby. Dzięki współpracy z Ulicą Sezamkową w 40 krajach i regionach, konsumenci na całym świecie będą mogli wkrótce cieszyć się tymi wyjątkowymi figurkami. Na stoisku można zobaczyć projekcję prac BFC, w tym nie tylko polskich, ale także zagranicznych artystów. To jedna z wielu atrakcji, które firma Blokees prezentuje na tegorocznym SGCC. Jednym z wyjątkowych projektów jest praca Wonga (@izakku_ben) z Singapuru, który zrekonstruował Blokees TRANSFORMERS Optimus Prime z linii Classic Class, wykorzystując zaawansowane techniki malarskie, w tym techniki postarzania modelu, aby przywrócić postać do życia. Sun (@Liang Gong) z Chin kontynentalnych stworzyła nową serię produktów Blokees zatytułowaną Hero Infinity, przedstawiającą trzech braci: Liu Bei, Guan Yu i Zhang Fei, którzy spotkali się za granicą. Te małe figurki Blokees mają na celu promowanie tradycyjnej chińskiej kultury na arenie międzynarodowej za pośrednictwem platformy SGCC. W przyszłości Blokees będzie nadal angażować się w innowacje produktowe, rozszerzając współpracę ze światowej sławy markami objętymi ochroną własności intelektualnej i dzieląc się radością z procesu konstruowania z całym światem. Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Więcej

TEDA świętuje 40 lat pionierskich innowacji, inkluzywnego otwarcia i synergicznego rozwoju

Ostatnio ORLEN dokonał kilku inwestycji, które mają na celu zwiększenie przyjazności dla środowiska transportu. W Poznaniu powstała stacja tankowania wodoru, w Bydgoszczy zainstalowano innowacyjną kogeneracyjną instalację, a planowana jest infrastruktura H2 na warszawskim lotnisku. Dyrektor departamentu paliw alternatywnych w ORLEN podkreśla, że głównym celem tych działań jest redukcja emisji dwutlenku węgla, a wybór technologii służących temu celowi to zadanie dla inżynierów oraz biznesu. TIENCIN, Chiny, 9 grudnia 2024 /PRNewswire/ — Obszar Rozwoju Ekonomiczno-Technologicznego w Tiencinie („TEDA”), który został utworzony w 1984 r. za zgodą Chińskiej Rady Państwa, obchodzi 40. rocznicę istnienia. Ten kamień milowy podkreśla transformację solno-alkalicznego pustkowia w najważniejszą krajową strefę rozwoju gospodarczego. Obszar szczyci się jednym z najkorzystniejszych środowisk inwestycyjnych w Chinach, będąc największym agregatem gospodarczym i odznaczając się najwyższym stopniem integracji ze światem. W ramach TEDA działa 10 parków przemysłowych o łącznej powierzchni 403 kilometrów kwadratowych, w których działa 53 400 przedsiębiorstw. „Jako pionier reform i otwarcia, TEDA zbudowała najlepszy klimat biznesowy dla inwestycji, aby kultywować zrównoważony wzrost i innowacje” – powiedział Hong Shicong, szef komitetu administracyjnego TEDA. Chiny nadal utrzymują wysoki poziom otwartości w ostatnich latach, aby stworzyć markę inwestycji. Przez 16 kolejnych lat TEDA stała się strefą rozwoju gospodarczego nr 1 pod względem ogólnego oddziaływania w Chinach, wykorzystując strategiczne koncepcje, korzyści przemysłowe i synergiczne usługi. Do końca 2023 r. TEDA przyciągnęła 6478 zagranicznych projektów inwestycyjnych z 97 krajów i regionów, w tym 573 projekty ze 124 firm z listy Fortune 500, z łączną wartością inwestycji zagranicznych wynoszącą 69,557 mld USD. TEDA pomaga międzynarodowym przedsiębiorstwom w dotarciu do potencjalnych rynków i łańcuchów branżowych w Chinach poprzez wspieranie środowiska biznesowego i budowę zgodnie z obowiązującymi regulacjami. Założenie Motorola China w 1992 r. zapoczątkowało nową erę komunikacji bezprzewodowej w Chinach, jako pierwszej wielonarodowej korporacji high-tech ze stuprocentową własnością, co było wynikiem długofalowych działań TEDA. W chwili powstania TEDA wprowadziła elastyczną politykę użytkowania gruntów, co zaowocowało wprowadzeniem 70-letnich praw użytkowania gruntów poprzez umowy dzierżawy w Chinach. Wraz z rozwojem regionu TEDA ustanowiła wzorcowe przepisy dotyczące ochrony pracy, stając się prekursorem w chińskim krajobrazie legislacyjnym. Te innowacje sprawiły, że miasto zostało uznane przez „Impact China” za jedno z najbardziej innowacyjnych samorządów lokalnych w Chinach. Klaster przemysłowy TEDA o wartości setek miliardów juanów oferuje sprzyjające warunki do rozwoju talentów technicznych i produkcji w różnych sektorach przemysłu, takich jak motoryzacyjny, IT, nowe materiały chemiczne, farmaceutyki i opieka zdrowotna. TEDA znajduje się na skrzyżowaniu Planu Integracji Pekin-Tiencin-Hebei i obszaru Zatoki Bohai, co umożliwia łatwy dostęp do 162 międzyprowincjonalnych usług rządowych w regionie. Dodatkowo oferuje profesjonalne zewnętrzne usługi doradcze wspierające finansowanie, funkcjonowanie, zarządzanie, rekrutację pracowników i kanały sprzedaży. Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Więcej

Poznań, Bydgoszcz, lotnisko Chopina: nowe stacje ORLEN to zwrot w kierunku `zielonego` transportu

Otwarcie nowej stacji tankowania wodoru w Poznaniu, nowatorska instalacja kogeneracyjna w Bydgoszczy, oraz planowana infrastruktura H2 na warszawskim lotnisku to kolejne kroki ORLEN w kierunku bardziej ekologicznego transportu. Dyrektor departamentu paliw alternatywnych w ORLEN podkreśla, że głównym celem tych inwestycji jest redukcja emisji dwutlenku węgla, co wymaga zaawansowanej technologii i zaangażowania inżynierów oraz biznesu. W 2024 roku ORLEN otworzył w Poznaniu przy ul. Warszawskiej 231, niedaleko pętli tramwajowej Miłostowo, pierwszą w Polsce ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, umożliwiającą tankowanie samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. „Warto zaznaczyć, że jest to bardzo innowacyjna stacja tankowania. Udostępniliśmy kierowcom trzy dystrybutory: dwa o ciśnieniu 350 bar, służące do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, oraz dodatkowy o ciśnieniu 700 bar, który jest przeznaczony dla samochodów osobowych” – mówi Grzegorz Jóźwiak, dyrektor departamentu paliw alternatywnych w ORLEN. Autobus zasilany wodorem potrzebuje około 15 minut na tankowanie do pełna. Jego codzienne zużycie wynosi około 30 kg wodoru, co pozwala mu przejechać około 350 km. Natomiast samochód osobowy z zbiornikiem na 5 kg wodoru może zostać zatankowany w około 5 minut i przejechać około 600 km. „Choć wodór wykorzystywany jest w szeroko pojętej energetyce od kilku dekad, to jego zastosowanie w transporcie (zarówno publicznym, jak i indywidualnym) jest rozwiązaniem nowatorskim i innowacyjnym. Wierzymy, że Polska posiada wystarczający potencjał – ekonomiczny, technologiczny, kompetencyjny – aby stać się jednym z globalnych liderów w rozwijaniu technologii wodorowych dla różnego typu pojazdów” – podkreśla Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych ORLEN. Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje wybudować ponad 100 stacji tankowania wodorowego dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany dzięki europejskiej sieci hubów zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz instalacjom przetwarzającym odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Wodorowe plany koncernu ORLEN obejmują budowę ponad 100 stacji tankowania dla transportu drogowego i kolejowego. Wodór będzie dostarczany dzięki europejskiej sieci hubów, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnym instalacjom przetwarzającym odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Planowana łączna moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW, co pozwoli na produkcję ponad 130 tysięcy ton odnawialnego wodoru rocznie w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen. „Naszym celem jest budowa całego rynku odbiorców wodoru. W tym kontekście istotną lokalizacją jest Warszawa i lotnisko Chopina” – dodaje Grzegorz Jóźwiak. Centralny port lotniczy w Polsce znajduje się w sercu Mazowieckiej Doliny Wodorowej, gdzie biznes, naukowe instytucje i administracja publiczna skupiają się na rozwijaniu i wdrażaniu technologii wodorowych. Do 2026 roku planowana jest budowa stacji tankowania wodoru dla pojazdów technicznych oraz autobusów obsługujących miliony pasażerów rocznie na lotnisku Chopina. Wodór jest kluczowym elementem strategii inwestycyjnej, która ma na celu rozbudowę infrastruktury transportowej o niskim lub zerowym poziomie emisji. Innym zastosowaniem jest system multienergy, który od kilku lat jest wykorzystywany na stacji ORLEN w Bydgoszczy i innych lokalizacjach. „Składa się on z agregatów kogeneracyjnych oraz instalacji fotowoltaicznej. Zasilany energią słoneczną system do jednoczesnej produkcji ciepła i chłodu pozwala na odzyskanie energii cieplnej, która jest następnie wykorzystywana między innymi do podgrzewania wody w łazienkach, zasilania systemów klimatyzacji czy urządzeń chłodniczych” – wyjaśnia Mariusz Sawicki z biura inwestycji i utrzymania ruchu w ORLEN. Instalacje fotowoltaiczne przetwarzają energię na ciepło i chłód za pomocą agregatów kogeneracyjnych, a nadmiar jest magazynowany w zbiornikach buforowych i wykorzystywany nocą. Energia wytworzona przez instalacje fotowoltaiczne jest praktycznie w całości przetwarzana na ciepło i chłód przez agregaty kogeneracyjne, a nadwyżki są magazynowane w zbiornikach buforowych i wykorzystywane w nocy. „Obecnie w Polsce mamy już osiem działających stacji tego typu, kolejna jest w trakcie realizacji, a dziesiątą otworzymy w pierwszym kwartale 2025 roku” – dodaje Mariusz Sawicki. Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Więcej

Zdrowie mózgu a sen: Co dzieje się w nocy?

Sen to jedna z najbardziej fascynujących i zarazem niedocenianych funkcji naszego organizmu. Każdej nocy nasze ciała i umysły wkraczają w świat ciszy i regeneracji, jednak dzieje się wówczas coś znacznie bardziej niezwykłego. Podczas snu mózg nie tylko odpoczywa, ale również wykonuje szereg kluczowych zadań, które mają wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i zdolności intelektualne. Czy zastanawialiście się, co dzieje się w mózgu, gdy my śpimy? Oto pełna tajemnic podróż przez nocne procesy zachodzące w naszym centralnym układzie nerwowym. Fazy snu i ich rola w pracy mózgu Sen REM i NREM – dwa oblicza nocnego odpoczynku Sen dzieli się na dwie główne fazy: REM (Rapid Eye Movement) i NREM (Non-Rapid Eye Movement), które naprzemiennie występują w cyklach trwających około 90 minut. Obie fazy odgrywają różne, ale równie ważne role w funkcjonowaniu naszego mózgu. Kluczowe różnice między fazami snu Cecha Sen NREM Sen REM Ruch gałek ocznych Brak ruchu Szybkie ruchy Aktywność mózgu Niska Wysoka Główna funkcja Regeneracja fizyczna Przetwarzanie emocji Mózg podczas snu – regeneracja i porządkowanie danych Układ limfatyczny a oczyszczanie mózgu W ciągu dnia nasz mózg produkuje ogromne ilości odpadów metabolicznych, takich jak beta-amyloid, który jest związany z rozwojem choroby Alzheimera. Podczas snu aktywuje się układ glimfatyczny, który działa jak „system kanalizacyjny” dla mózgu, usuwając toksyny i zapewniając odpowiednie warunki do regeneracji neuronów. Konsolidacja pamięci Podczas snu nasz mózg segreguje informacje, które zgromadziliśmy w ciągu dnia. Proces ten nazywany jest konsolidacją pamięci. To właśnie dlatego sen odgrywa kluczową rolę w nauce i zapamiętywaniu. Hormony i neuroprzekaźniki w czasie snu Rola melatoniny i kortyzolu Melatonina, znana jako „hormon snu”, reguluje nasz cykl dobowy i przygotowuje organizm do odpoczynku. Z kolei kortyzol, którego poziom wzrasta nad ranem, pomaga nam obudzić się i rozpocząć dzień pełen energii. Neurogeneza i plastyczność mózgu Sen sprzyja tworzeniu nowych komórek nerwowych (neurogeneza) i wzmacnia plastyczność mózgu, co oznacza zdolność do adaptacji i uczenia się. Procesy te mają ogromne znaczenie dla naszego zdrowia psychicznego. Co się dzieje, gdy brakuje snu? Brak snu może mieć katastrofalne skutki dla naszego zdrowia. Zbyt mała ilość odpoczynku prowadzi do: Sny jako okno do podświadomości Interpretacja snów a zdrowie psychiczne Sny mogą być odzwierciedleniem naszych emocji, stresów i pragnień. Warto zwrócić uwagę na ich symbolikę i znaczenie. Sennik.app to świetne miejsce, gdzie można zgłębić tajemnice snów i dowiedzieć się więcej o ich interpretacji. Jak poprawić jakość snu i zadbać o mózg? Lista porad: Noc jako klucz do zdrowego życia Sen jest nie tylko odpoczynkiem, ale także fundamentem zdrowia naszego mózgu. To czas regeneracji, przetwarzania informacji i oczyszczania organizmu. Bez odpowiedniej ilości i jakości snu nasz mózg nie jest w stanie działać na pełnych obrotach. Zrozumienie, co dzieje się w nocy, to pierwszy krok w dbaniu o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Czy jesteś gotów, aby zacząć lepiej spać i dać swojemu mózgowi to, czego potrzebuje? Pamiętaj, że każda noc to okazja do odbudowy i regeneracji.

Więcej

MI: Ponad 16,5 mld zł na tabor. PKP Intercity wspiera polski przemysł (komunikat)

Ministerstwo Infrastruktury ogłasza: PKP Intercity, w związku z liberalizacją rynku przewozów w Polsce, inwestuje w nowoczesny tabor. Dotychczasowy podpisano umowy na zakup i modernizację lokomotyw, wagonów oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad 16,5 mld zł. Ta kwota będzie wspierać polskich producentów pojazdów szynowych oraz zakładów napraw. W ciągu drugiego półrocza tego roku przewoźnik zawarł umowy na kwotę blisko 9,4 mld zł. PKP Intercity zleciło realizację swoich największych zamówień firmie Newag SA z Nowego Sącza. Umowy obejmują dostawę 78 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h, 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych o prędkości 160 km/h oraz 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Całkowita wartość wszystkich umów wynosi 7,7 mld zł. PKP Intercity zainwestowało 5,4 mld zł w tabor produkowany przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych. W Poznaniu trwają prace naprawcze i modernizacyjne 172 wagonów, a w lipcu tego roku podpisano umowę na dostawę nowych 300 wagonów o wartości 4,2 mld zł. PKP Intercity zawarło kontrakty o wartości blisko 1 mld zł z firmami PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki. Umowy te obejmują zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o prędkości do 160 km/h oraz naprawę 67 wagonów różnego typu. Firma przewozowa podpisała w listopadzie tego roku umowy na naprawę i modernizację 255 wagonów, o łącznej wartości ponad 2,5 mld zł. Umowy zawarto z zakładem naprawczym PKP Intercity Remtrak oraz zakładami w Opocznie i Opolu. Komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za jego treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP) Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Więcej

BOM: 35. rocznica uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka. Zapowiedź (komunikat)

Zbliża się 35. rocznica uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka. Z tej okazji Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży oraz marszałek Sejmu Szymon Hołownia, wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska oraz przedstawiciele rządu i środowisk społecznych przygotowali całoroczny parlamentarno-społeczny projekt „35 lat Konwencji – wyzwania przyszłości”. Projekt oraz jego założenia zostaną zaprezentowane podczas konferencji, która odbędzie się 22 listopada, o godz. 11.30 w Sejmie. Wydarzenie ma na celu podkreślenie znaczenia Konwencji dla ustroju i demokracji w Polsce. 35 lat temu Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło fundamentalny dokument, nazywany także „pierwszą konstytucją dzieci” – Konwencję o Prawach Dziecka. Konwencja nadaje osobom poniżej 18. roku życia prawa obywatelskie, społeczne i prawne. Polska rozpoczęła prace nad Konwencją w 1979 roku, przedstawiając potrzebę uregulowania praw dziecka jako praw człowieka. Konwencję ratyfikowano w Polsce w 1991 r., co wiąże nasz kraj z określonymi zobowiązaniami wynikającymi z tego dokumentu. Marszałek Sejmu Szymon Hołownia podkreśla, że troska o dzieci i młodzież jest niezwykle istotna dla polityki, ponieważ są to grupy najbardziej wrażliwe i kluczowe dla przyszłości państwa i społeczeństwa. Dlatego po raz pierwszy w polskim parlamencie powołano komisję skupiającą się wyłącznie na tych ważnych grupach społecznych. Projekt ‘Wyzwania przyszłości’ jest inicjatywą parlamentarno-społeczną, która ma na celu otwarcie parlamentu na środowiska społeczne, dzieci i młodzież, oraz instytucje odpowiedzialne za ich zdrowie, rozwój i bezpieczeństwo. Zgodnie z informacją przewodniczącej Komisji do Spraw Dzieci i Młodzieży, pos. Moniki Rosy, projekt ten będzie trwał przynajmniej rok i ma na celu wypracowanie podstaw dla lepszych polityk publicznych oraz ulepszenie jakości stanowienia prawa mającego wpływ na młodych ludzi, poprzez współpracę z różnymi środowiskami społecznymi. Projekt obejmuje dziesiątki konsultacji społecznych, warsztatów, seminariów i konferencji obywatelskich i naukowych, uwzględniając głos Sejmu Dzieci i Młodzieży. Głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa dzieci we wszystkich sferach życia, nauki i czasu wolnego. Pierwsze z czterech wydarzeń odbędzie się 11 grudnia i będzie skupiać się na przekładaniu zasad Konwencji na praktyczne rozwiązania współczesnych problemów, w tym wyzwań związanych z mediami cyfrowymi, ochroną środowiska i polityką klimatyczną. Wydarzenie cieszy się wsparciem wielu prominentnych polityków, takich jak Marszałek Sejmu Szymon Hołownia, Marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska, czy Minister Edukacji Barbara Nowacka. Koordynację prac powierzono komitetowi społecznemu, w skład którego wchodzą Prof. Roman Leppert, pedagog z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i twórca inicjatywy społecznej #akademickiezacisze, Renata Szredzińska, prezes Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz dr Konrad Ciesiołkiewicz, członek Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 z Uczelni Korczaka. Kancelaria Sejmu wraz z Komisją do Spraw Dzieci i Młodzieży są organizatorami tego wydarzenia. UWAGA: Komunikaty publikowane w serwisie PAP są dostarczane przez nadawcę bez wprowadzania zmian w treści przez PAP SA. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP) Źródło: pap-mediaroom.pl

Więcej

Nowoczesna infrastruktura drogowaandhellip; dla zwierząt

Sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce liczy już ponad 5100 km. Inwestując w jej rozwój, skracamy czas podróży, podnosimy komfort jazdy i zwiększamy bezpieczeństwo użytkowników. Jednocześnie dbamy o przyrodę i środowisko naturalne poprzez budowę 210 przepustów dla płazów i przejść dla małych zwierząt, oraz 76 przejść dolnych i 20 górnych dla średnich i dużych zwierząt na udostępnionych do ruchu odcinkach dróg w ubiegłym roku. Od 1995 do 2024 roku na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA oraz na odcinkach koncesjonariuszy zbudowano 5624 przejścia dla zwierząt. Większość z nich to przepusty i przejścia dla płazów i małych zwierząt (4187 szt.), natomiast pozostałe to przejścia dla dużych i średnich zwierząt: dolne (1202 szt.) i górne (226 szt.). Przejścia górne to duże obiekty inżynierskie nad autostradami lub drogami ekspresowymi, tak zaprojektowane, aby umożliwić zwierzętom bezpieczne przejście nad lub pod drogą o szybkim ruchu. Wyznaczanie lokalizacji przejść na podstawie kompleksowej analizy środowiska Przy planowaniu nowych autostrad i dróg ekspresowych, decyzje dotyczące lokalizacji przejść dla zwierząt opierają się na gruntownej analizie środowiska i inwentaryzacji przyrodniczej. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko precyzuje również działania ochronne i naprawcze, które mają być podjęte. Dzięki całorocznym obserwacjom aktywności zwierząt i ich szlakom migracyjnym możliwe jest dokładne określenie najlepszych miejsc na budowę przejść, zapewniając minimalizację negatywnego wpływu inwestycji na środowisko naturalne. Aby uzyskać kompletną bazę danych, informacje są pozyskiwane od Lasów Państwowych, kół łowieckich oraz regionalnych dyrekcji ochrony środowiska. Specjaliści ds. ochrony przyrody wykorzystują te dane do identyfikacji miejsc, w których planowane drogi przecinają szlaki migracji zwierząt. W tych obszarach konieczne jest zbudowanie przejść dla zwierząt. W trakcie procesu wydawania decyzji środowiskowej przeprowadzane są konsultacje społeczne, w których udział biorą również organizacje przyrodnicze i ekologiczne. Decyzja dotycząca wyboru dolnego (pod drogą) lub górnego (nad drogą) przejścia dla zwierząt zależy głównie od ukształtowania terenu oraz przebiegu drogi. Dodatkowo, obserwacje dotyczące gatunków zwierząt i szlaków migracyjnych są brane pod uwagę, aby zapewnić odpowiedni dostęp dla zwierząt różnych wielkości. Zwierzęta często podróżują wzdłuż rzek, dlatego mosty nad nimi są wydłużane, aby ułatwić im migrację wzdłuż cieków wodnych. W obszarach leśnych, polach i równinach, budujemy górne przejścia dla zwierząt, co zwiększa koszt budowy trasy w porównaniu do wariantu bez tych obiektów inżynierskich. W celu ochrony środowiska podczas projektowania infrastruktury drogowej, współpraca między Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska a organizacjami ekologicznymi jest kluczowa. Organizacje te przeprowadzają monitoring społeczny procedur wydawania decyzji dotyczących nowo projektowanych i budowanych dróg, analizując i oceniając poprawność prowadzenia konsultacji społecznych oraz merytoryczną jakość raportów o oddziaływaniu na środowisko. Wnioski i uwagi zgłaszane przez te organizacje mają istotny wpływ na podejmowane decyzje. Ochrona środowiska może wiązać się z dodatkowymi kosztami, zwłaszcza jeśli chodzi o budowę dróg szybkiego ruchu. Przykładowo, koszt przejść dla zwierząt stanowi ponad 6,5 proc. łącznych kosztów budowy, a średni koszt górnego przejścia dla zwierząt wynosi ok. 11 mln zł. Analiza danych wskazuje, że średni łączny koszt realizacji urządzeń ochrony środowiska, takich jak przejścia dla zwierząt, ogrodzenia drogowe i ekranów przeciwhałasowych, to ok. 11 proc. łącznych kosztów budowy dróg szybkiego ruchu. To ważne informacje dla planujących inwestycje drogowe, które uwzględniają ochronę środowiska. Wiele obiektów ma zróżnicowane koszty, zależne od ich rozmiarów. Na przykład, dwa lata temu GDDKiA ukończyła budowę odcinka drogi ekspresowej S5 na północ od Bydgoszczy, gdzie powstało górne przejście dla zwierząt o długości 120 m i szerokości 50 m. Natomiast na trasie S19, pomiędzy Janowem Lubelskim i Niskiem, zbudowano górne przejście dla zwierząt o długości 117 m i szerokości 55 m, które przecina dwie jezdnie drogi ekspresowej, drogi techniczne i drogę wojewódzką w okolicy Zdziar (woj. podkarpackie). Blisko natury Aby zapewnić zwierzętom bezpieczne przejście przez drogę, GDDKiA projektuje przejścia tak, aby zwierzęta mogły stopniowo się do nich przyzwyczaić. Szerokość przejść stopniowo się zwiększa, co umożliwia naturalne połączenie ich z otaczającym ekosystemem. Dodatkowo, budowane są ekrany przeciwolśnieniowe o wysokości około 3 m, które pomagają zwierzętom bezpiecznie przekroczyć drogę. Przejście dla zwierząt zostało zaprojektowane z myślą o naturalnym otoczeniu, z trawą, roślinami motylkowymi, drzewami i krzewami. Dodatkowo, ułożono karpy drzew i głazy, aby stanowiły barierę dla ludzi i zachęcały zwierzęta do skorzystania z przejścia. Całość ma na celu stworzenie warunków sprzyjających dla zwierząt i ułatwienie im bezpiecznego przemieszczania się. Śledzenie efektywności Podobnie jak kierowcy potrzebują czasu, aby przyzwyczaić się do nowych tras, tak i zwierzęta potrzebują czasu, aby zaakceptować nową infrastrukturę. Chociaż kierowcy szybko dostosowują się do nowych dróg, zwierzęta potrzebują więcej czasu, dlatego monitorowanie wykorzystania przejść dla zwierząt jest konieczne. GDDKiA regularnie sprawdza, jakie zwierzęta i w jakiej liczbie korzystają z danych przejść. GDDKiA najczęściej wykorzystuje fotopułapki oraz sprawdza tropy, aby zbierać dane na temat wykorzystania przejść. Te informacje są wykorzystywane do podejmowania dodatkowych działań, jak na przykład zagospodarowanie przejścia oraz ocenę skuteczności rozwiązań na przyszłość. Dane z monitoringów wskazują, że większość przejść jest intensywnie wykorzystywana, zwłaszcza im dłużej od daty oddania trasy do ruchu. Zdjęcia i filmy zamieszczane w mediach społecznościowych pokazują ten trend. Jeden z najbardziej efektywnych przykładów działań GDDKiA można zobaczyć na zdjęciach z początku października z województwa warmińsko-mazurskiego. Fotopułapka zainstalowana na górnym przejściu dla zwierząt nad drogą ekspresową S61, pomiędzy węzłami Kalinowo i Raczki, uchwyciła obraz dorosłego rysia (Lynx lynx). To rzadkie i skryte zwierzę, trudne do zauważenia, a tym bardziej do uchwycenia przez kamerę. Dzikie zwierzęta mogą swobodnie przemieszczać się po większości dróg publicznych w Polsce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządza siecią dróg krajowych o łącznej długości ok. 18 tys. km, z których większość nie jest ogrodzona, co sprawia, że kierowcy mogą spotkać dzikie zwierzęta. Ogrodzone są jedynie odcinki autostrad i dróg ekspresowych, a montowane ogrodzenia mają na celu zminimalizowanie możliwości pojawienia się zwierzyny na drogach szybkiego ruchu. Niestety, nie ma możliwości wygrodzenia wjazdu na drogę przez węzły drogowe, co nadal stanowi ryzyko dla kierowców. Oprócz zabezpieczenia dróg, ogrodzenia pełnią również rolę w naprowadzaniu zwierząt na specjalnie przygotowane dla nich przejścia. Zwierzęta, podobnie jak ludzie, uczą się korzystać z nowych dróg i przejść. Dlatego też, podróżując drogami o szybkim ruchu, należy pamiętać o możliwości spotkania dzikich zwierząt lub psów w okolicach węzłów. Ponieważ same wjazdy na takie drogi nie mogą być ogrodzone, w razie wystąpienia takiej sytuacji, GDDKiA prosi o kontakt

Więcej

MI: Prawie 1,5 mld złotych na modernizację 150 wagonów w zakładzie Remtrak w Opocznie (komunikat)

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że 15 listopada br. PKP Intercity oraz zakłady Remtrak w Opocznie podpisały umowy na modernizację 150 wagonów o wartości prawie 1,5 mld zł. Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, wyraził swoje zadowolenie z ostatnich danych dotyczących popularności polskiej kolei. PKP Intercity przewiózł już w tym roku 68 mln pasażerów, a prognozy na koniec roku mówią nawet o 80 mln przewiezionych osób. Minister podkreślił, że osiągnięcie tak dobrych wyników było możliwe dzięki realizacji kontraktu z Remtrakiem. Po modernizacji, 133 wagony zostaną przekształcone w nowoczesne wagony bezprzedziałowe pierwszej i drugiej klasy, podczas gdy kolejne 17 zostanie przekształconych w wielofunkcyjne wagony Combo. W skład Combo wchodzić będą przedziały dla rodzin z dziećmi, osób z niepełnosprawnościami, konduktora, miejsce na rowery oraz automaty z przekąskami. Wszystkie wagony zostaną wyposażone w nowe, klimatyzowane wnętrza z wygodnymi fotelami, a także zostaną wymienione niemal wszystkie elementy, takie jak okna, drzwi, toalety. Pasażerowie będą mieli dostęp do gniazdek do ładowania laptopów i telefonów, a także do bezprzewodowego internetu. Wnętrze pojazdów zostanie wyposażone w system informujący o kolejnych stacjach, a bezpieczeństwo zapewni system przeciwpożarowy i monitoring. Wykonawca będzie odpowiedzialny za przeprowadzanie przeglądów i napraw rewizyjnych do czasu kolejnej modernizacji zgodnie z zamówieniem. Remtrak Opoczno – umowy o wartości prawie 3 miliardów złotych PKP Intercity do tej pory podpisało umowy z Remtrakiem na kwotę blisko 1,5 miliarda złotych. Dzięki nowym umowom wartość kontraktów wzrośnie do 3 miliardów złotych. Przekazane środki to nie tylko znak zaufania do wykonawcy, ale także wsparcie dla rozwoju zakładów w Opocznie, które dysponują wykwalifikowaną kadrą oraz odpowiednimi zasobami technologicznymi. PKP Intercity ma zakontraktowane ponad 2 500 wagonów do remontu i modernizacji, co pozwala stale podnosić poziom i komfort podróżowania pasażerów. Umowy między PKP Intercity a zakładami w Opocznie obejmują remont i modernizację 2 517 wagonów, które systematycznie są przekazywane do eksploatacji, co przyczynia się do poprawy warunków podróżowania. Zamówienia PKP Intercity wspierają polskie fabryki PKP Intercity obecnie realizuje umowy taborowe o wartości 16,5 miliardów złotych, które wspierają polski przemysł. Zamówienia te są realizowane przez lokalne przedsiębiorstwa, takie jak Fabryka Pojazdów H. Cegielski w Poznaniu, fabryka Pesa w Bydgoszczy, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Obejmują one budowę nowoczesnych lokomotyw, wagonów i pociągów hybrydowych. Niedawno przewoźnik otrzymał także ponad 2 mld zł dofinansowania UE na lokomotywy i wagony, które będą realizowane wyłącznie w polskich fabrykach taboru. Informujemy, że treść komunikatów publikowanych w serwisie PAP jest dostarczana przez nadawcę i nie jest poddawana żadnym zmianom przez PAP SA. Nadawca ponosi odpowiedzialność za treść komunikatu zgodnie z postanowieniami ustawy prawo prasowe, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2. (PAP) Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Więcej
Wykorzystujemy pliki cookies.    Jak wykorzystujemy Cookies    Jak wyłączyć cookies
ROZUMIEM